Samfundsreportage: Crass Børsting
Foto: Nordvestjyske Folkebaner af 1898 m.fl.
Nordvestjysk persontransport på skinner er reddet og vil nu kunne fortsætte i årtier på tilfredsstillende vilkår. Efter en længere tid med uregelmæssig drift, nedbrudte lokomotiver, dårlig økonomi osv. kommer løsningen fra uventet hold, nemlig fra frisørmester H. H. Parvus-Petersen, Blodhøj. Han har i sin fritid konstrueret et skinnevehikel, der kan bringe passagerer frem ved hjælp af deres egen muskelkraft.
Den opmærksomme læser vil indvende, at de fleste nordvestjyske banestrækninger er ensporede, og at de fortsat skal kunne benyttes af godstog med industrifækalier til udskibning fra Blodhavn, kadavere til Klamhuse Kødfoderfabrik og andre tunge råvarer.
Hertil er at sige, at de ordinære lokomotivers dampfløjte vil advare pedalvehiklerne. Hvis sidstnævnte ikke kommer af banen, vil skaden være til at overskue. Hr. Parvus-Petersens karosseri er støbt i papmache og kan fragmentere uden andre følger end lidt efterfølgende oprydning i det omliggende terræn.
Eventuel forøget passagerrisiko kompenseres med en billetrabat på 5-6 procent. Sådan at forstå, at alle også i fremtiden skal købe billet til fuld pris, og at dødsofres efterladte vil få rabatten udbetalt.
Hr. Parvus-Petersen har gennem mange år specialiseret sig i konstruktion af parykker og er en anerkendt mester, når det gælder trimning af fuldskæg. Et selskab af hans kolleger fra Holstebro var blandt de første rejsende med det nye vehikel. Louis B. Knockel befandt sig i kabinen og bidrog med rigelige lussinger til, at farten holdt sig stabilt omkring 10 km/timen.
SE OGSÅ:
Retur til avisens forside